#fasilitering

I do - we do - you do

Hvordan lærer man egentlig å bli en god fasilitator? Det er ikke alle det faller helt naturlig for, det er mye å tenke på når det gjelder det praktiske, man må lære metoder og ikke minst må man lære å fokusere på og fasilitere deltakerne gjennom prosessen man har laget for workshopen.

Mitt beste tips er å bruke "I do - we do - you do" metoden. Det går kort og godt ut på å finne en erfaren fasilitator som kan lære deg opp. Fremgangsmåter er som følger:

  1. I do: "Jeg" i denne sammenhengen er den erfarne fasilitatoren. Hvis man er veldig uerfaren, kan det være nyttig å kun være med som observatør i noen workshoper for å se hvordan man faktisk går frem for å fasilitere en workshop.

  2. We do: Det neste steget er at man fasiliterer sammen. Man kan her både dele opp workshopen og ta hver sine deler, eller man kan begge være med å stille spørsmål og føre prosessen videre. Et annet alternativ er at en av dere fokuserer på å føre ordet, og den andre bidrar med dokumentasjon, eksempelvis skrive på post-it´s, lage aksjonsliste eller mer ut fyllende dokumentasjon hvis det er nødvendig.

  3. You do: Det siste steget er at den nye fasilitatoren gjennomfører workshop på egenhånd. Den mer erfarne fasilitatoren tar da rollen som observatør, slik at denne kan gi tilbakemeldinger i etterkant. Det er også nyttig å ha noen å reflektere med i etterkant, for å diskutere sine egne forbedringspunkter.

I do - we do - you do-metoden

Det kan være skikkelig skummelt å fasilitere sin første workshop, og denne metoden gjør reisen tryggere. Det er likevel viktig å huske på at hver fasilitator må finne sin egen stil, og at det er helt greit å gjøre feil. Det som også er bonus med denne måten å gjøre det på, er at den erfarne fasilitatoren også kan lære av den nye og få tilbakemeldinger som hjelper denne å utvikle seg videre.

Nye øyne på hvordan man gjør ting, er alltid nyttig!

← Tilbake til Læring