#fasilitering #workshop

Hva er retrospektiv?

En retrospektiv er en strukturert metode som brukes av team for å reflektere over hva som har skjedd i en gitt periode. Målet med å bruket retrospektiv er at teamet skal lære av erfaringene sine, og forbedre både arbeidsprosesser og samarbeid. For å kontinuerlig forbedre seg er det viktig at teamet gjør dette regelmessig, for eksempel etter hver sprint i Scrum eller månedlig som en del av arbeidet med teamdynamikken.

Fremgangsmåten kan variere fra å stille enkle spørsmål som:

  • Hva gikk bra?
  • Hva kan vi forbedre?
  • Hva skal vi gjøre annerledes neste gang?

til mer komplekse metoder kan også inkludere aktiviteter som å lage tidslinjer, identifisere mønstre i teamets arbeid, og diskutere hvordan teamet kan håndtere utfordringer bedre i fremtiden.

Praktisk gjennomføring av retrospektiv

Det finnes et utall metoder for å gjennomføre retrospektiver, og det er viktig å tilpasse dem til teamets behov og kontekst. Her er et eksempel på en enkel struktur for en retrospektiv:

  1. Be deltagerne om å individuelt skrive ned på post-it lapper hva de tenker har fungert bra og hva som kan forbedres. En post-it lapp per sak de vil ta opp.
  2. Be en og en presentere sine lapper for hva de syns har fungert bra.
  3. Be en og en presentere sine lapper for de syns kan forbedres.
  4. Fasiliter en diskusjon rundt hva som kan forbedres og prøv å finn årsakene til hvorfor noen ting ikke fungerer optimalt.
  5. Be deltagerne om å individuelt skrive ned hva som kan gjøres annerledes neste gang.
  6. Be en og en presentere sine lapper for hva de tenker kan gjøres annerledes neste gang. Grupper gjerne lapper som er like i dette steget.
  7. Prioriter noen få aksjoner som dere mener er de viktigste å fokusere på i neste periode.
  8. Avslutt med å sette aksjonseiere for de prioriterte aksjonene, og avtale når dere skal følge opp på dem.
Eksempel på retrospektiv prosessbilde

Fallgruver ved retrospektiv

Retrospektiv kan være et kraftig verktøy for å forbedre teamdynamikk, samarbeid og arbeidsprosesser. Det kan imidlertid virke stikk motsatt hvis man gjør disse feilene:

  • Ikke la alle få komme til orde. Det er viktig at alle får muligheten til å dele sine tanker og erfaringer.
  • Fokusere for mye på enkeltpersoner i stedet for teamet som helhet. Retrospektiv handler om teamets samlede erfaringer, ikke individuelle feil.
  • Unngå å følge opp på aksjonene som blir avtalt. Det er viktig å faktisk gjennomføre endringene som blir foreslått.
  • Gjøre retrospektivet til en klageøkt. Fokuser på konstruktiv tilbakemelding og forbedring, ikke bare på det som gikk galt.
  • Ikke skape en trygg atmosfære. Det er viktig at deltagerne føler seg trygge på å dele sine tanker og erfaringer uten frykt for negative konsekvenser.
  • Kun se på faktorer utenfor teamets kontroll. Det er viktig å fokusere på hva teamet kan gjøre annerledes, ikke bare på eksterne faktorer som påvirker arbeidet.
  • Ikke varierer format og fokusområde. Målet er at etterhvert som man blir tryggere på hverandre og ser at dette er noe som fungerer, så skal man også kunne være mer og mer åpen med hverandre.

Ved å unngå disse fallgruvene kan retrospektiv bli et verdifullt verktøy for kontinuerlig forbedring og læring i teamet.

← Tilbake til Læring